Het Tulpenfonds is opgericht om jou als zzp’er te helpen zo lang en gezond mogelijk aan het werk te blijven. Raak je arbeidsongeschikt, dan verleent het Tulpenfonds direct de noodzakelijke ondersteuning om je weer aan het werk te krijgen. Daarin ligt de kracht van het Tulpenfonds.

Verdien je door (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid minder dan het minimumloon , dan vult het Tulpenfonds je inkomen aan tot het niveau van het minimumloon.

Het Tulpenfonds is een dienst van VSZ. ActivaSZ is één van de partners met wie VSZ samenwerkt.

Wat is de rol van ActivaSZ?

Wanneer je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij het Tulpenfonds hebt afgesloten en je inkomsten door arbeidsongeschiktheid tot onder het minimumloon zakken, dan kun je een beroep doen op deze verzekering. Naast de inkomensaanvulling tot het minimumloon (vanaf week 8) is ook de begeleiding tijdens arbeidsongeschiktheid een belangrijk onderdeel van het Tulpenfonds. Voor de begeleiding werkt het Tulpenfonds samen met ActivaSZ.

Inloggen op Mijn Tulpenfonds

Mijn Tulpenfonds

Onze werkwijze in 6 stappen

De dienstverlening van het Tulpenfonds werkt volgens 6 stappen. Vanaf stap 3 krijg je te maken met ActivaSZ.

3: Je bent ziek en doet een claim op jouw verzekering

  • Je meldt je via jouw beveiligde account op Tulpenfonds.nl ziek.
  • Binnen 48 uur neemt jouw verzuimconsulent contact op.
  • De verzuimconsulent stelt met jou vast wat er aan de hand is, welke verwachtingen er zijn voor jouw herstel en wat het Tulpenfonds zou kunnen doen.
  • Je hebt regelmatig contact met jouw verzuimconsulent. De consulent kan jou in dit stadium direct helpen met bijvoorbeeld een afspraak regelen bij specialisten, een re-integratietraject opstarten en administratieve ontlasting.
  • Na 4 weken van ziekte bespreek je samen met jouw verzuimconsulent of je in de aankomende 2 weken zult herstellen of dat je langer ziek blijft. Ook bekijkt de verzuimconsulent opnieuw wat jij nodig hebt voor een spoedig herstel.
  • Wanneer het er naar uitziet dat je langer ziek zult zijn dan de eigen risicotermijn van 6 weken gaat de volgende fase in. Die betreft het vaststellen van je arbeidsongeschiktheid door de keuringsarts.

4: Je bent arbeidsongeschikt

  • Jouw verzuimconsulent plant voor jou een afspraak in bij de keuringsarts.
  • De keuringsarts stelt een probleemanalyse op en maakt een inschatting van jouw beperkingen.
  • Jouw verzuimconsulent regelt vervolgens een afspraak bij een arbeidsdeskundige.
  • De arbeidsdeskundige onderzoekt en adviseert welke werkzaamheden jij wel en niet kan uitvoeren.
  • Uiterlijk in week 8 na ziekmelding moet duidelijk zijn in hoeverre je arbeidsongeschikt bent en in hoeverre je nog wel een inkomen kunt verdienen. Dit wordt bekeken op basis van de bevindingen van de keuringsarts en de arbeidsdeskundige.

5: Je ontvangt een inkomensaanvulling tot minimumloon

  • Je ontvangt inkomensaanvulling tot minimumloon, als je arbeidsongeschikt bent en minder kunt verdienen dan het minimumloon.
  • Het eigen risico bedraagt 6 weken.
  • De uitkering start vervolgens 6 weken na ziekmelding en duurt maximaal 7 jaar.
  • Je bent maximaal tot jouw pensioengerechtigde datum verzekerd.
  • De eerste betaling vindt uiterlijk plaats rond 10 weken na ziekmelding. De uitbetaling verloopt daarna maandelijks achteraf, rond de 25ste van de maand.
  • Gedurende de gehele periode waarin je arbeidsongeschikt bent, heb je actief contact met jouw verzuimconsulent.
  • De diensten ter bevordering van jouw herstel worden onder voorwaarden vergoed.
  • Let op: om in aanmerking te komen voor vergoeding van re-integratiekosten moet je tenminste één keer in de 3 jaar deelnemen aan de Persoonlijke Gezondheidscheck.

6: Gelukkig, je kunt weer aan het werk

  • Jouw uitkering stopt.
  • Onze nazorg loopt door tot 6 weken na herstel.

Blijf je gewoon bij ons verzekerd en raak je weer ziek na een succesvolle re-integratie? Dan staan wij natuurlijk gewoon voor jou klaar en doorloop je bij ziekte opnieuw alle stappen vanaf ziekmelding (stap 3).

Waarom begeleiding voor zzp’ers?

Het Tulpenfonds heeft onderzocht wat elke zzp’er bij arbeidsongeschiktheid nodig heeft. Dat is steun bij en vergoeding voor het nemen van preventieve maatregelen. In het geval van ziekte is het van belang om direct actieve hulp te krijgen om zo snel mogelijk het werk weer op te kunnen pakken. In het geval van langdurige ziekte speelt ook financiële zekerheid een belangrijke rol.

Het Tulpenfonds begrijpt de gedrevenheid van een zzp’er om te willen blijven werken. Het Tulpenfonds biedt daarom een totaalpakket van diensten en een ondersteunende uitkering.

Heb je een vraag over het Tulpenfonds of over de dienstverlening van ActivaSZ?

Vul dan onderstaand formulier in. We nemen snel contact met je op.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.